Tips om af te vallen

We kennen het allemaal, het is weer januari en we hebben allerlei gezonde voornemens voor het nieuwe jaar. Indien je goede voornemen voor dit jaar te maken heeft met afvallen, lees dan snel verder. Ik heb een aantal tips op een rijtje gezet die ervoor zorgen dat je jouw gewicht weer onder controle krijgt en onder controle houdt!

Tip 1: Zorg ervoor dat je nieuwe voedingsgewoonten bij je passen en ook daadwerkelijk vol te houden zijn.

Als je gekke sprongen gaat maken om vooral snel je gewichtsverlies te realiseren loop je het risico dat je volgend jaar rond deze tijd niet slanker, maar juist zwaarder bent geworden.

Dit gebeurt vaak als je gaat afvallen met een zogenaamd crash dieet. Hierbij eet je op een dag extreem weinig calorieën en leer je niet je voedingsgewoonten te veranderen. Hierdoor val je na het dieet vaak snel weer terug in de voedingsgewoonten die je had voordat je aan het dieet begon, waardoor je in eerste instantie dus al te zwaar was geworden.

Wat je daarom beter kunt doen is jezelf meteen een goed en gezond voedingspatroon aanleren. Afvallen gaat misschien iets langzamer, waardoor je er wat langer over doet om je streefgewicht te bereiken. Maar het gewichtsverlies is op deze manier meestal wel blijvend. Je geeft jezelf en je lichaam namelijk de tijd om aan je nieuwe voedingsgewoonten te wennen, waardoor het geleidelijk je oude gewoontes vervangt.

Een diëtist kan je helpen om een passend voedingsadvies op te stellen. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat er geen tekorten in je voeding ontstaan. De diëtist zal hierbij altijd uitgaan van je gebruikelijke voedingspatroon en levensstijl, waardoor het je zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt om het advies in de praktijk te brengen. Goed om te weten is dat er geen verboden producten zijn, een frietje met mayo kan best in een gezond voedingspatroon passen, het gaat namelijk om de balans tussen gezond en ongezond eten.

Tip 2: Ga opzoek naar een vorm van beweging waaraan je plezier beleeft.

Als je naast een gezonde voeding meer gaat bewegen bevorder je het gewichtsverlies. Door te bewegen verbrand je namelijk meer calorieën tijdens, maar ook nog na het sporten. Dit effect kan na zware inspanning tot wel 72 uur erna aanhouden!

Als je bij het sporten je spiermassa vergroot, dan gaat je rustmetabolisme omhoog (= de verbranding van je lichaam in rust), waardoor je meer kunt eten zonder zwaarder te worden. Dit zorgt er ook voor dat je het bereikte lichaamsgewicht na het afvallen beter kunt vasthouden.

Belangrijk hierbij is dat je een sport kiest waar je plezier aan beleeft, anders is het vaak van tijdelijke aard.

Tip 3: Zorg voor een goede balans tussen voeding, beweging en ontspanning.

Het is altijd van belang dat je een goede balans tussen voeding, beweging en ontspanning hebt. Zonder deze balans zullen de meeste pogingen om een gezond gewicht te bereiken bij voorbaat al mislukken en zal je hoogst waarschijnlijk je doelen niet behalen.

Zorg dus naast je gezond voedingspatroon en je beweging voor voldoende leuke dingen waar je energie van krijgt. Of dit nu een avondje op de bank is met een goed boek of een avondje met familie of vrienden.

Succes!

Ik wens je heel veel succes, geluk en gezondheid voor 2015!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!