Uw diëtist bij diabetes type 2

Heeft u een idee hoe uw diëtist u zou kunnen helpen bij de behandeling van diabetes? Indien u hier meer over wilt weten, lees dan snel verder. Een persoonlijk voedingsadvies kan u namelijk helpen uw bloedsuikers beter onder controle krijgen.

Wat is diabetes type 2?

Diabetes type 2, ouderdomssuiker, suikerziekte, Diabetes Mellitus type 2 of afgekort DM-type 2, zijn verschillende benamingen voor het type diabetes dat niet is aangeboren en vaak pas op latere leeftijd ontstaat. Om deze reden wordt het wel vaker ouderdomssuiker genoemd. Echter, dit type diabetes komt ook al op jongere leeftijd voor, daarom is deze benaming eigenlijk niet juist.

Bij DM-type 2 is de bloedsuikerspiegel in het bloed te hoog, dit kunt u herkennen aan een aantal symptomen zoals veel dorst en vaak plassen, moeheid, oogklachten zoals branderige ogen, wondjes die slecht genezen, kortademigheid en vaak terugkerende infecties. Maar het kan ook zijn dat u er helemaal niets van merkt, of dat deze symptomen pas na het verloop van jaren optreden. Het behandelen van een hoge bloedsuiker is van belang om allerlei latere complicaties en aandoeningen zoals oogafwijkingen, hart- en vaatziekten, depressies etc. te voorkomen.

De oorzaak van verhoogde bloedsuikerwaarden is te vinden bij een tekort aan insuline en/of een verminderde gevoeligheid van het lichaam voor insuline.

Insuline is het stofje in het lichaam dat ervoor zorgt dat na een maaltijd met suikers (ook wel koolhydraten genoemd) uit bijvoorbeeld fruit, brood of aardappelen de bloedsuikerwaarden weer naar normale gezonde waarden dalen. Indien dit niet of onvoldoende gebeurt blijven de suikerwaarden in het bloed verhoogd en spreekt met van diabetes.

Dit tekort aan insuline of de verminderde gevoeligheid van het lichaam hiervoor ontstaat door ongezond eten, te weinig lichaamsbeweging, roken, ouder worden en/of erfelijke aanleg. Diabetes type 2 komt vaker voor bij mensen met overgewicht of obesitas dan bij mensen met een gezond lichaamsgewicht.

Het ziektebeeld gaat vaak gepaard met andere risicofactoren voor hart en vaatziekten, zoals een verhoogd cholesterol gehalte of verhoogde bloeddruk.

Behandeling

De diabetesbehandeling bestaat meestal uit voedingstherapie, medicatie en leefstijladviezen, waaronder lichaamsbeweging en stoppen met roken.

Als er een te hoog lichaamsgewicht bestaat wordt er allereerst gestreefd naar een gezond gewicht om goede bloedsuikerwaarden te bereiken.

Zo nodig wordt er op advies van de (huis)arts tevens gestart met medicatie. Deze medicatie kan invloed hebben op uw gewicht of kan zelfs een te laag bloedsuiker (hypo) veroorzaken. Deze bijwerkingen kunnen met voeding beïnvloed worden, daarom zal de diëtist uw voedingsadvies hier altijd op afstemmen. Het is dan ook erg belangrijk om bij de behandeling bij de diëtist een actueel medicatie overzicht van uw apotheek mee te nemen.

Voedingsadvies

Het voedingsadvies zal bestaan uit een gezonde basisvoeding (voldoende volkorenproducten, groente, fruit, matig gebruik van verzadigd vet en zout etc.),waarbij de maaltijden en tussendoortjes goed worden verspreid over de dag.

Echter, een kant-en-klaar voedingsadvies bestaat niet. De diëtist zal daarom eerst met u in gesprek willen gaan. In dit gesprek zal de diëtist een beeld proberen te krijgen van uw huidige voedings- en leefgewoonten, zodat zij het voedingsadvies hierop af kan stemmen.

Afhankelijk van het medicatiegebruik en de aan- of afwezigheid van andere klachten, ziektebeelden of risicofactoren zal er extra aandacht zijn voor bijvoorbeeld de verdeling van de koolhydraten, de hoeveelheid en soort vet, het zout gebruik en/of de alcoholconsumptie.

Uw dieetadvies afgestemd op uw wensen

Diabetes kan dus nogal wat gevolgen voor uw gezondheid hebben, maar gelukkig kunt u veel doen om die gevolgen te beperken of zelfs helemaal te voorkomen. Omdat er vaak al veel op u afkomt zal de diëtist er altijd naar streven dat het voedingsadvies bij u past en het daardoor zo min mogelijk verandering en aanpassing met zicht meebrengt. Belangrijk doel is dat u kunt blijven genieten van uw voeding en uw gezondheid.

U zult daarom altijd een persoonlijk advies ontvangen, waarbij u de nodige begeleiding kunt verwachten.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons