Een opgeblazen gevoel, rommelende darmen, buikkrampen, rennend naar de wc…? Erg vervelende klachten die zeer regelmatig voorkomen. Ze worden vaak herkend als het prikkelbaar darmsyndroom (PDS), maar heb je wel eens gedacht aan een voedselintolerantie?

Voedselintoleranties

Bij een voedselintolerantie worden bepaalde stoffen uit voeding niet goed verdragen. Bekende voedselintoleranties zijn de lactose intolerantie, waarbij melksuiker (lactose) niet goed verdragen wordt en de fructose intolerantie. Hierbij krijg je soortgelijke klachten maar dan van de suikers uit fruit (fructose).

Diagnose

Om de diagnose te stellen, wordt er een test uitgevoerd. Vaak is dit de waterstofademtest. Hierbij wordt er een bepaalde hoeveelheid lactose of fructose toegediend. Afhankelijk van de hoeveelheid waterstof die na de test in je adem wordt gemeten, wordt de diagnose fructose intolerant of lactose intolerant gesteld.

Indien er een positieve uitslag uit de test komt is dit (hoe gek het ook mag klinken) vaak een opluchting. Je weet nu eindelijk wat er aan de hand is, daarbij komt dat je gericht iets aan je klachten kunt doen. Melk of fruit kun je beperken of (tijdelijk) in zijn geheel vermijden, waarna klachten duidelijk zullen verminderen. Voor veel mensen betekend dit niet meer rennen en hollen naar het toilet en je niet af hoeven vragen of je vandaag wel of niet de deur uit kunt!

Voedingsadvies

Een groot aantal producten die je dient te beperken of vermijden zullen meteen duidelijk zijn. Denk aan melk of fruit, of direct afgeleide producten hiervan. Maar heb je er wel eens aan gedacht dat lactose in worst voor kan komen en fructose in je woksaus?

Om het dieet goed toe te kunnen passen is het dan ook belangrijk dat je allereerst leert hoe je lactose en fructose op kunt sporen op het etiket. Het zit namelijk in ontzettend veel producten, onder soms onherkenbare namen.

Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je een onvolwaardig voedingspatroon ontwikkeld. Het streng beperken van fruit, melk en afgeleide producten is namelijk niet geheel zonder risico. Er kunnen tekorten van verschillende vitamines en mineralen ontstaan.

Om ervoor te zorgen dat je voeding toch de juiste voedingsstoffen bevat kan een diëtist met je meekijken. Naast het beperken of vermijden van lactose of fructose zal zij aandacht besteden aan producten die zonder probleem gebruikt kunnen worden en producten die mogelijke tekorten in je voeding op kunnen vangen. Op deze manier is je voeding verantwoord aan te passen.

Mag ik nu helemaal geen melk of fruit meer?

Dit is een vaak gestelde en logische vraag, maar gelukkig is dit niet waar. Een voedselintolerantie is niet hetzelfde als een allergie. Bij een allergie reageert het lichaam met een abnormale reactie op bepaalde stoffen. Deze stoffen dienen dan in zijn geheel vermeden te worden omdat zelfs zeer kleine hoeveelheden een reactie uit kunnen lokken. Bij een intolerantie is het afweersysteem niet betrokken. De meeste mensen met een intolerantie kunnen nog wel kleine hoeveelheden lactose of fructose verdragen zonder er klachten van te krijgen.

De grens waarbij je wel of geen klachten ervaart is bij iedereen verschillend. Deze grens kan achterhaald worden door producten met lactose of fructose na een klachten vrije periode weer uit te proberen. Ook hier kan een diëtist je bij helpen, zij kan aangeven met welke producten je het best kunt beginnen en op welke wijze je dit vervolgens stapsgewijs op kunt bouwen. Indien er onvoldoende fruit of melkproducten toegevoegd kunnen worden, is het verstandig om vervangende producten te blijven gebruiken.

Samengevat

  • Darmklachten kunnen wijzen op een voedselintolerantie,
  • Indien je vermoedens hebt van een voedselintolerantie, laat je dan testen. Is de uitslag positief dan kun je hier naar handelen,
  • Een diëtist kan je helpen om je voeding op een verantwoorde manier aan te passen, waarbij er geen tekorten zullen ontstaan,
  • Het is belangrijk om stapsgewijs je tolerantie grens te ontdekken, op deze manier vermijd je niet onnodig veel fruit of melk. Ook hierbij kan een diëtist je een helpende hand bieden.

 

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!