YESSS, TJAKKA!!! Het is tijd om je goede voornemens dit jaar te laten slagen!! Maar… Hoe doe je dat? Heb jij ook al zo vaak dezelfde goede voornemens gehad? En zijn ze nog nooit écht geslaagd? In mijn blog van deze week super handige tips!!

Goede voornemens!

Het kan van alles zijn; gezonder eten, afvallen, meer sporten, vroeger naar bed, stoppen met roken etc. etc. Je neemt het besluit vaak op het eind van het jaar, dit keer dus in 2015. Je hebt er zin in, je ziet het al helemaal voor je; in de zomer van 2016 loop je vol zelfvertrouwen in je bikini, of je loopt de marathon op je gemakje uit! Het is begin januari, dus waarschijnlijk ben je nu volop aan de slag gegaan om je voornemen te laten slagen! Heel goed!! J

Maar… na een tijdje, dit kan na een week zijn, na een maand of misschien houd je het aardig vol maar geef je er na 3 maanden de brui aan. Herkenbaar? Lees dan verder..

Oude gewoontes

Wat je in de weg zit zijn je oude gewoontes! Gewoontes zijn handelingen die je meestal vanzelf doet, je denkt er niet bij na. Enkele voorbeelden zijn; na het eten op de bank ploffen omdat je favoriete tv programma erop komt, het schaaltje chips wat je in de avond zo lekker vindt, je sigaretje na elke maaltijd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je vindt deze gewoontes vaak fijn en het kost je meestal geen energie.

Om je goede voornemens te laten slagen dien je deze oude gewoontes blijvend te doorbreken. Dit kost energie en kan zorgen voor weerstand. Je schaaltje chips is namelijk zo lekker en je favoriete tv programma wil je eigenlijk ook niet missen als puntje bij paaltje komt.

Gewoontes doorbreken

Moet je het daarom maar (weer) opgeven? Nee hoor!! Je kun je oude gewoontes doorbreken!!

Je bent immers al goed op weg! Je hebt namelijk een verlangen om iets te veranderen (je goede voornemen), je hebt een reden waarom je dat zou willen veranderen (je doel) en je gelooft dat je dit kunt (anders had je dit voornemen niet voor ogen in 2015).

Tips die je helpen om je gewoonte blijvend te doorbreken zijn als volgt:

  1. Zorg dat je je nieuwe gewoonte goed voor ogen hebt. Niet: ik ga meer bewegen, maar: ik ga elke week twee keer een uur sporten.
  1. Omschrijf je nieuwe gewoonte positief. Niet: ik ga minder voor de tv hangen, maar: ik neem mijn favoriete tv programma op, zodat ik twee keer per week een heerlijk tv avondje heb en de andere avonden meer tijd kan besteden aan mijn voornemen om twee keer per week te sporten.
  1. Koppel je gewoonte aan een signaal. Signalen roepen vaak een bepaalde gewoonte op. Denk hierbij aan:
    • De plaats waar je je bevindt: op het werk neem je altijd een handje snoep als je voorbij de receptie loopt;
    • Het tijdstip: na het avondeten plof je altijd op de bank voor je favoriete tv programma wat om 20.00 uur begint;
    • Een bepaalde handeling die je uitvoert: als je voor de tv zit hoort daar een schaaltje chips bij;
    • Je stemming: als je verdrietig bent, ga je ijs eten;
    • Het gezelschap waarin je je bevindt: als je met je vrienden op stap gaat, hoort daar een wijntje bij.
      • Bouw daarom voor je nieuwe gewoontes een nieuw signaal in. Zet bijvoorbeeld je wekker wanneer je wilt gaan sporten. En vervang oude gewoontes door nieuwe. Klaar met eten? Neem je tv programma op en ga eerst een rondje wandelen. Ben je verdrietig? Bel een vriend(in) en lucht je hart, je zult merken dat je geen behoefte meer hebt aan ijs.
  1. Geef niet op bij tegenslagen! Het is normaal dat je je oude gewoontes niet zonder slag of stoot aan de kant zet. Ben je hier bewust van en vraag mensen in je omgeving om je erop te attenderen en er voor je te zijn. Heb je geen tegenslagen? Dan kan het best zijn dat je jezelf eigenlijk helemaal geen nieuwe gewoontes aanleert. Bij echte gedragsverandering treed je namelijk buiten je gebaande paden en dit voelt gewoon niet altijd even fijn.
  1. Voer je nieuwe gewoontes in een ritme uit. Oefen in kleine stapjes; zorg bijvoorbeeld dat je om de dag gaat sporten in plaats van dagelijks en bouw de intensiteit of afstand langzaam op. Hierdoor zorg je dat je vooruitgang boekt en zin blijft houden om je nieuwe gewoonte vol te houden.

En vergeet niet: BELOON JEZELF!!! Bijvoorbeeld elke 2 weken, omdat je nog steeds zo goed werkt aan je nieuwe voornemen. Kies dan voor iets waar je echt van kunt genieten (1).

 

TJAKKAA!! Dit jaar gaat het je lukken!

 

Bron:

  1. De Kock, D. en Vergeer, A. (2015). 366 dagen succesvol, Jouw beste schrikkeljaar ooit. Houten – Antwerpen: Uitgeverij Uniboek, Het Spectrum

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!