Wat is gezond en lekker broodbeleg?

Ons oude vertrouwde sneetje brood met een plak volvette kaas of plakje kipfilet blijkt toch iets minder gezond te zijn dan dat we een hele tijd dachten. Maar wat doe je dan op je brood? Hoor ik je jezelf al afvragen. Laat ik dat nu eens net voor je op een rijtje hebben gezet.

Gezonde belegkeuzes

  • Halvarine of margarine uit een kuipje. Deze producten zijn gezond vanwege de onverzadigde vetten, die een gunstige invloed hebben op je bloedvaten. Daarnaast leveren ze vitamine A, D en E.
  • Magere kaassoorten zoals 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, mozzarella, zachte geitenkaas en zuivelspread. Deze kaassoorten bevatten minder verzadigd vet dan de vette kaassoorten zoals de 48+ kaas. Verzadigd vet heeft een ongunstig effect op je bloedvaten. Daarnaast bevatten deze kaassoorten (meestal) ook nog eens minder zout, dit is gunstig voor je bloeddruk.
  • Een eitje. Eieren leveren volop eiwitten, een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Wekelijks 2-3 eitjes voor mensen die vlees eten en 3-4 voor vegetariërs is gezond. Meer is niet aan te raden vanwege de hoeveelheid cholesterol die ze bevatten.
  • Notenpasta’s en pindakaas van 100% pinda’s, zonder toegevoegd zout en suiker. Deze zijn volop verkrijgbaar in de natuurwinkel, maar ook in de supermarkt vind je ze tegenwoordig. Ze bevatten weer volop onverzadigde vetten en zijn daarmee erg gezond voor je bloedvaten.
  • Vis zoals haring, tonijn, makreel of zalm. Bevatten ook weer volop onverzadigde vetten.
  • Zelfgemaakte broodspreads. Denk aan hummus, doperwtenspread etc. Voor inspiratie bekijk je het blog met 5x gezonde broodspreads. Deze zijn stuk voor stuk gemaakt van gezonde, voedzame producten.
  • Groente zoals tomaat, komkommer, sla, paprika, radijsjes, gegrilde courgette, gebakken champignons en al het andere wat je maar kunt bedenken. Groente zijn gewoon gezond, do I need to say more?
  • Fruit zoals gebakken appel, banaan, aardbei, peer, kiwi, avocado etc. Vanzelfsprekend, ook weer erg gezond!

Moet je nu voortaan je boterham met kipfilet en hagelslag laten staan?

Nee hoor, ook dat past heus nog wel in een gezond voedingspatroon. Maak je dus geen zorgen, eet het alleen wel met mate.

Neem bijvoorbeeld dagelijks één keer iets van de volgende lijst:

  • Kipfilet, kalkoenfilet, ham, casselerrib, fricandeau of rosbief. Dit zijn de magere vleeswaren en bevatten minder verzadigd vet dan de vettere vleessoorten, die verderop nog benoemd worden. Maar het zijn ook bewerkte vleessoorten en het eten van meer dan 500 gram bewerkt en/of rood vlees per week wordt in verband gebracht met het ontstaan van verschillende ziektebeelden, zoals darmkanker en een beroerte.
  • Kant-en-klare salades voor op je brood, denk aan komkommersalade of farmersalade. Deze salades zijn vaak erg vet.
  • Zoet beleg zoals, jam, appelstroop, honing, hagelslag of vlokken. Deze belegsoorten bevatten voornamelijk suiker en leveren weinig gezonde voedingsstoffen.

Daarnaast kun je wekelijks iets kiezen van de volgende lijst:

  • Rookvlees, rauwe ham, salami, verschillende soorten worst, ontbijtspek of bacon. Deze bewerkte vleessoorten zijn minder gezond dan die uit de vorige lijst, omdat ze meer verzadigd vet en meer zout bevatten.
  • Chocoladepasta en kokosbrood bevatten ook weer veel verzadigd vet.

In de mix

Van alle bovenstaande belegopties kun je natuurlijk ook een heerlijke gezonde mix maken:

  • Zelfgemaakte hummus met plakjes komkommer, een beetje peper en wat verse bieslook
  • 30+ kaas met radijsjes
  • Gebakken tomaat met een eitje erdoor, afmaken met een snufje peper en verse bieslook
  • Notenpasta met plakjes komkommer of stukjes paprika
  • Mozzarella met tomaat en blaadjes verse basilicum
  • Zachte geitenkaas met walnoten
  • Zalm met komkommer, peper en bieslook
  • Etc.
  • Etc.

Je snapt het vast wel, je kunt eindeloos variëren met deze heerlijke belegopties!

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!