Pas op! Drink niet te veel koffie, want het droogt je lichaam uit! Dit is een veel gehoorde waarschuwing, maar weet je zeker dat het waar is? Of levert koffie, net als water een belangrijke bijdrage aan je dagelijkse vochtinname? Ontdek in mijn nieuwe blog of dit een fabel of een feit is.

Koffie, wat is het eigenlijk?

Koffie is een warme drank en wordt gemaakt van water en koffiebonen. Koffiebonen zijn feitelijk de pitten van de vruchten van een koffieplant. Voordat we hier koffie van kunnen zetten, worden ze ontveld, gemalen, gedroogd en geroosterd. Het roosteren wordt ook wel branden genoemd. Na dit proces zijn de koffiebonen gereed om gemalen of ongemalen verkocht te worden.

En voilà, wij kunnen ons dagelijks bakkie leut zetten!

Koffie bevat geen calorieën, mits het zonder suiker en melk gedronken wordt. Wel bevat koffie cafeïne, waarvan regelmatig wordt beweerd dat het een uitdrogend effect zou hebben op ons lichaam.

Cafeïne

Cafeïne is een stofje wat van nature voorkomt in koffiebonen, maar ook in theebladen, cacaobonen, guaranabessen en colanoten. Hierdoor bevatten producten die van deze ingrediënten gemaakt worden vanzelf ook in meer of mindere mate cafeïne. Denk hierbij aan koffie, thee, chocolade, cola, energiedrankjes, etc.

Cafeïne werkt stimulerend waardoor het vermoeidheid tegen gaat en je concentratie en prestaties kan verbeteren. Deze effecten treden meestal op bij een kleine hoeveelheid. Denk aan 1 tot 2 kopjes koffie.

Een keerzijde van cafeïne is dat het bij een overmatig gebruik kan zorgen voor rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn.

Wat er precies onder overmatig gebruik wordt verstaan verschilt sterk per persoon. De meeste mensen ervaren geen negatieve effecten tot 400 milligram cafeïne per dag. Dit komt overeen met 4-5 kopjes filterkoffie.

Daarnaast heeft cafeïne de eigenschap dat het de natriumuitscheiding bevordert. Dit proces zorgt ervoor dat er meer urine wordt gevormd doordat natrium vocht aantrekt en je dus meer moet plassen.

Deze effecten van cafeïne worden bij dagelijks gebruik minder doordat er gewenning optreedt. Indien er koffie wordt gedronken nadat er 5 dagen geen koffie (of andere cafeïne houdende drank) is gedronken, zijn de effecten van de cafeïne het grootst.

Koffie en de vochtbalans

Cafeïne heeft dus vele effecten op het lichaam, waaronder een (licht) vocht afdrijvend effect door de verhoogde natriumuitscheiding. Of dit daardoor ook een uitdrogend effect op het lichaam veroorzaakt is nu natuurlijk de grote hamvraag.

Het antwoord is: nee. Het lichaam verliest door het drinken van koffie per saldo niet meer vocht. De cafeïne zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat.

Conclusie

Koffie wordt gemaakt van koffiebonen. Koffiebonen bevatten van nature cafeïne, welke verschillende positieve, maar ook negatieve effecten op het lichaam kan hebben. Bij een normaal gebruik (4-5 kopjes koffie per dag) ervaren de meeste mensen geen negatieve effecten.

Eén van de effecten van cafeïne is een licht vocht afdrijvend effect. Echter, je gaat er niet meer door plassen, het vocht verlaat het lichaam alleen sneller.

Hiermee kan ik tot slot concluderen dat de stelling “koffie droogt uit” een fabel is en dat koffie net als water een bijdrage kan leveren aan je dagelijkse vochtinname!

Relax and enjoy your coffee

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!