Oké, de zomer lijkt soms nog ver te zoeken.. Maar voldoende drinken is en blijft toch belangrijk. Dagelijks zo’n 1,5-2 liter per dag en op echt warme dagen zelfs nog meer. Drink dan het liefst water, koffie of thee (zonder suiker). Maarr.. vind je dit nu niet bepaald aantrekkelijk klinken en misschien zelfs behoorlijk saai?? Dan is mijn blog van vandaag echt iets voor jou! Je leest namelijk hoe jij je water kunt pimpen! Dan ben je alvast helemaal summer proof, mocht toch nog eens die hittegolf aanbreken.

Voldoende drinken

1,5 – 2 liter per dag drinken is voor de meeste mensen toereikend om te zorgen dat je voldoende vocht binnen krijgt. Indien het extreem warm is, of wanneer je veel zweet (doordat je bijvoorbeeld flink bent gaan sporten) is de behoefte aan vocht verhoogd. Om ook dan voldoende vocht binnen te krijgen is het in elk geval goed om altijd te drinken wanneer je dorst hebt en om te controleren of je urine niet donkergeel van kleur is. Indien dit wel het geval is, is dit een teken van een vochttekort. Drink dan dus meer!

Gezonde dorstlessers

De gezondste dorstlessers zijn water, koffie en thee zonder suiker of honing. Dagelijks 3-4 kopjes thee (groene- of zwarte thee) draagt zelfs bij aan een goede gezondheid. Het verlaagt namelijk de bloeddruk, het slechte cholesterol, het risico op een beroerte en diabetes. Kruidenthee is ook een gezonde dorstlesser, maar levert niet deze gezondheidsvoordelen. Daarbij is het bij sommige soorten kruidenthee (zoals kamillethee, muntthee, kaneelthee en zoethoutthee) belangrijk dat je er niet te veel van drinkt. Dan kunnen ze namelijk nadelige effecten op je lichaam hebben. Zo kan zoethoudthee de bloeddruk verhogen en bevatten munt- en kamillethee plantengifstoffen. Wissel je deze theesoorten af met water, koffie of andere theesoorten dan is er niets aan de hand.

Ook koffie draagt bij aan een goede gezondheid. Belangrijk is dat je hierbij wel de gefilterde variant neemt, met of zonder cafeïne maakt niet uit. Drink je hier 3-5 koppen per dag van, dan draagt dit bij aan een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Ongefilterde koffie daarentegen is niet gezond en draagt bij aan een verhoging van het cholesterolgehalte.

Dat water gezond is hoef ik je vast niet uit te leggen. Maar dat meer dan 1,5-2 liter per dag drinken niet helpt om een mooiere huid te krijgen, niet zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen en niet helpt om meer gewicht te verliezen is misschien wel nieuws voor je. Dus zorg dat je voldoende drinkt, maar overdrijven heeft geen zin.

Pimp je water!

Dus..!! Haal je mooiste karaf uit de kast en vul hem met gewoon kraanwater of bruisend water en voeg hier een van de volgende heerlijke smaakmakers aan toe:

  • Citroen + aardbei
  • Citroen + sinaasappel
  • Citroen + framboos
  • Citroen + sinaasappel + gember
  • Citroen + munt (ook lekker als warme thee)
  • Citroen + steranijs (ook lekker als warme thee)
  • Citroen + limoen + munt (ook lekker als warme thee)
  • Limoen + aardbei + munt
  • Limoen + mango
  • Limoen + munt (ook lekker als warme thee)
  • Limoen + komkommer + munt
  • Mango + koriander
  • Bramen + frambozen
  • Blauwe bessen + citroen
  • Blauwe bessen + sinaasappel
  • Komkommer
  • Munt (ook lekker als warme thee)

Je kunt natuurlijk nog veel meer variaties bedenken, maar hiermee kun je alvast beginnen met experimenteren.

Enjoy your summer!!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!