Rondom speltbrood is de laatste jaren een ware hype ontstaan. Het zou stukken gezonder zijn dan ons oude vertrouwde sneetje tarwebrood. Is deze hype terecht en is speltbrood echt zoveel gezonder? Ik ben het voor je uit gaan zoeken.

Speltbrood, wat is het?

Speltbrood is niets nieuws; het bestaat al sinds de middeleeuwen en is dus eigenlijk terug van weggeweest. Speltbrood wordt gemaakt van spelt. Spelt is een graansoort en is familie van tarwe. Beide graansoorten lenen zich uitstekend voor het bakken van brood.

Voedingswaarde

Omdat tarwe en spelt uit dezelfde familie komen lijken ze erg veel op elkaar. Ze bevatten beide dezelfde voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen, vitamines en vezels. Soms kan de hoeveelheid eiwit of vezels iets verschillen, maar dit komt voornamelijk door de omstandigheden waarin het graan groeit. Denk aan de weersomstandigheden en de conditie van de grond waarop het graan verbouwd wordt. Hierdoor kunnen ook binnen hetzelfde graansoort verschillen ontstaan.

Daarnaast bevatten beide broodsoorten gluten, dus mensen met een glutenintolerantie hebben geen baat bij speltbrood. Mensen met een tarweallergie hebben er daarentegen vaak wel baat bij, ook al komt spelt van dezelfde graanfamilie als tarwe.

Wetgeving

Voor speltbrood is er in Nederland niets opgenomen in de warenwet. Het hoeft hierdoor niet aan bepaalde eisen te voldoen om de naam speltbrood te krijgen.

In Nederland wordt hier volop gebruik van gemaakt. Om makkelijk geld te verdienen en om het brood lekkerder te maken worden goedkopere bloem- of meelsoorten vaak vermengd met (een vleugje) speltmeel of -bloem. Het “speltbrood” wat hier vervolgens van gemaakt wordt vinden wij in de schappen terug als dure broden in fancy verpakkingen, waarmee we denken zo gezond bezig te zijn…

Waar kun je zelf op letten?

Natuurlijk zijn in Nederland niet alle speltbroden gemaakt van een mengsel van meelsoorten. Daarnaast is spelt net als tarwe een gezond graan en levert het belangrijke voedingsstoffen en vezels die we dagelijks nodig hebben. Mocht je dus toch graag speltbrood willen eten, dan is daar niets mis mee. Echter, om te zorgen dat je geen eieren voor je geld kiest kun je rekening houden met de volgende punten:

  • Ga voor een volkoren speltbrood. Het woordje volkoren is opgenomen in de Nederlandse warenwet en mag alleen gebruikt worden als er enkel volkorenmeel wordt gebruikt. Dit betekent dat het brood niet ontdaan is van belangrijke voedingsstoffen en vezels. Mocht je hier meer over willen weten lees dan mijn blog over het verschil tussen witbrood, bruinbrood en volkorenbrood. Dit geldt namelijk ook voor speltbrood.
  • Ga na of het gemaakt is van 100% volkoren speltmeel. Koop dus geen duur brood wat gemaakt is van een mengsel met meel of bloem van een andere graansoort. Dit is extra belangrijk voor mensen met een tarweallergie!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!