De maand december is weer aangebroken. Voor velen een gezellige maand met etentjes, borrels en oliebollen. Ook voor velen een maand van de extra kilo’s.. Wil jij in januari niet weer hard moeten ploeteren om deze kilo’s er vanaf te krijgen? In mijn blog beschrijf ik hoe je ze kunt voorkomen.

Luister naar je lichaam

In december lijkt het vaak allemaal om eten te draaien, je kunt blij zijn als je ergens nog een teken van honger ervaart. Echt fijn voelt dit vaak niet… Luisteren naar je lichaam is daarom erg belangrijk; stop met eten als je voldaan bent. Het eten is daardoor vaak veel lekkerder en je voelt je niet vervelend omdat je te veel gegeten zou hebben.

3 in plaats van 6 gangen

Indien je zelf het eten gaat bereiden voor de kerst kun je ervoor kiezen om minder gangen klaar te maken en per gang kleinere porties te bereiden. Ook kun je ervoor zorgen dat je niet te veel kerstkransjes en anders tussendoortjes in huis haalt.

Ritme

Probeer ook tijdens de kerstdagen zoveel mogelijk je normale ritme aan te houden. Eet dus gewoon je ontbijt, lunch en avondeten en sla liever geen maaltijden over omdat je bijvoorbeeld een uitgebreide avondmaaltijd verwacht. De kans is dan namelijk groot dat je juist meer gaat eten omdat je dan meer trek hebt.

Zet gezonde recepten op het menu

Deze tip is vooral erg makkelijk uit te voeren als je zelf gaat koken. Ga opzoek naar recepten met gezonde ingrediënten en kies voor veel verschillende soorten groente.

Kies bewust met uiteten

Ga je met kerst lekker uiteten en kun je zelf kiezen? Kies dan zo gezond mogelijk. Dit wil zeggen; niet te veel sauzen en frites en het liefst een stukje vis of mager vlees. Let ook op bij de toetjes. Kies bijvoorbeeld voor fruit of een kopje koffie of thee na. Je kunt je favoriete toetje natuurlijk ook gewoon delen.

Eet en drink bewust

Ben bewust van het eten dat op je bord ligt, proef goed, neem kleine hapjes en kauw goed. Hierdoor krijgen je hersenen meer smaakprikkels te verwerken en ben je eerder verzadigd. Let ook op met hetgeen je drinkt. Frisdrank, sapjes en alcoholische dranken bevatten veel calorieën en werken nauwelijks verzadigend.

Kom in actie

Zorg dat je tijdens de feestdagen in beweging komt. Maak een mooie winterwandeling, ga schaatsen of ga een flink stuk fietsen.

 

Fijne feestdagen!!

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!