De zon: een ware vitaminebom!!

Hoera het is lente!! De dagen worden weer langer en het zonnetje komt weer wat vaker tevoorschijn!! Dit is niet alleen goed voor ons humeur en een gezond bruin kleurtje, maar ook voor de aanmaak van vitamine D!

Bronnen van vitamine D

Vitamine D is een vitamine die je aanmaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Dagelijks 15 minuten in het zonnetje met minimaal je hoofd en handen onbedekt zou voldoende zijn om je behoefte aan vitamine D te dekken. Klinkt vrij eenvoudig, zou je zeggen.

Toch blijkt in de praktijk dat er regelmatig een tekort aan vitamine D bestaat. Misschien ook niet zo vreemd. Veel mensen hebben een baan van 8 tot 5 en stappen na het werk in de auto, rijden naar huis, gaan koken, eten en de was doen en tegen de tijd dat alles klaar is, is het zonnetje alweer verdwenen. Helaas het kwartiertje zon vandaag is niet gehaald…

Daarbij is het in Nederland ook al niet altijd even zonnig. Met name in de herfst en de winter blijkt de zon niet krachtig genoeg te zijn om voldoende vitamine D aan te kunnen maken.

Nu is zon niet de enige manier waarop je aan vitamine D komt. Ook in voeding vind je deze vitamine. De belangrijkste leverancier hiervan is vette vis (denk aan zalm en makreel). Daarnaast is het toegevoegd aan halvarine voor op brood en vind je het in mindere mate in vlees en eieren.

Echter, het tekort aan vitamine D door een gebrek aan zonlicht blijkt niet zo makkelijk op te vangen te zijn door een gezonde voeding. De dagelijkse behoefte aan vitamine D is voor iedereen 10 microgram per dag, behalve voor mensen van 70 jaar of ouder. Deze hebben een dagelijkse behoefte van 20 microgram per dag nodig.

Het gehalte van vitamine D in voeding is ongeveer als volgt:

Bron Hoeveelheid (mcg) % ADH
Zalm (120 gram) 11 110%
Gekookt ei 0,8 8%
Halvarine voor 1 snee 0,4 4%
Roomboter 0,06 0,6%

 

Als je deze getallen bekijkt dan begrijp je ook waarom je de dagelijkse behoefte aan vitamine D niet één, twee, drie met een gezonde voeding bereikt.

Uit een potje?

Een eenvoudige manier om met je drukke baan en een gebrek aan zonlicht toch aan voldoende vitamine D te komen is door gebruik te maken van supplementen. Vitamine D is vrij verkrijgbaar in elke apotheek en drogist.

Voor bepaalde bevolkingsgroepen wordt het gebruik van supplementen door de Gezondheidsraad zelfs aanbevolen. Zie onderstaande tabel voor de suppletieadviezen van vitamine D:

Groep Leeftijd Wie Extra vitamine D (mcg)
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
50 t/m 69 jaar Iedereen 10
70 jaar en ouder Iedereen 20
Zwangere vrouwen Iedereen 10
Mannen 4 t/m 69 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen 10
70 jaar en ouder Iedereen 20

 

De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram.

Wat doet vitamine D?

Nu vraag jij je waarschijnlijk af waarom het nu zo belangrijk is om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Dit zal ik daarom ook even toelichten.

Vitamine D is van belang voor de opname van calcium en fosfor uit de voeding, wat essentieel is voor stevige botten en tanden. Dit is van groot belang tijdens de groei, maar ook op latere leeftijd om botontkalking tegen te gaan en daarmee botbreuken te voorkomen. Ook speelt vitamine D een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling.

Daarnaast wordt een tekort aan vitamine D in verband gebracht met auto-immuun ziekten zoals multiple sclerosis (MS) en diabetes mellitus, met verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten en obesitas. Op dit moment wordt er hier nog volop onderzoek naar gedaan.

Reden genoeg lijkt me om te zorgen voor een goede vitamine D status.

Dus laat die zon maar komen!!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!