JA, HOOR!! Ook gezellig barbecueën kan super gezond zijn!!

Vlees, gevogelte en vis

Vlees, dat is hetgeen waar het bij velen om draait met barbecueën en gelukkig is de bereiding van vlees op de barbecue erg gezond. Je gebruikt immers geen boter of olie, maar grilt het. Je kunt dan het best kiezen voor magere vleessoorten zoals een varkenshaasje, varkensfiletlapje, fricandeau, hamlap, biefstuk, rosbief, mager runderriblapje of gevogelte zoals kip (zonder vel) of kalkoenfilet. Indien je graag een gemarineerd stukje vlees op de barbecue wilt, marineer het dan het liefst zelf. Kant-en-klaar gemarineerd vlees bevat namelijk vaak veel suiker en zout.

Aan vis kun je niet zoveel verkeert doen. Kies bijvoorbeeld voor een stukje zalm, tonijn of kabeljauw. Of rijg enkele gemarineerde gamba’s aan een satéprikker. Een marinade hiervoor maak je heel makkelijk van olijfolie, knoflook en tijm.

Belangrijk bij een gezonde barbecue is dat je let op de hoeveelheid vlees, gevogelte en vis. Voor velen bestaat een barbecue al snel uit vier tot vijf stukken vlees. Je begrijpt vast dat dit wat veel van het goede is, ook als je kiest voor de magere soorten. Beperk je het liefst tot 2 stukjes, of deel eens een stukje met je buurman of buurvrouw aan tafel, dan kun je toch van meerdere soorten proeven.

Groenten

Groenten kunnen niet ontbreken op een gezonde barbecue. Je kunt ze toevoegen in de vorm van een zelfgemaakte salade met een dressing op basis van olie en azijn, of je kunt kleurrijke groentesticks maken die je grilt op de barbecue. Neem hiervoor enkele hele (kastanje)champignons, grove stukken courgette, aubergine, (rode)ui en/of paprika en rijg deze aan een satéprikker die je van te voren even hebt laten weken in water (dan verbrand je stokje niet). Wat ook erg lekker is én super makkelijk, is een maïskolf grillen op je barbecue!

Fruit

Misschien niet zo voor de hand liggend, maar ook fruit kan prima op de barbecue. Snijd bijvoorbeeld een ananas in grove repen en prik ze aan een satéstokje, of wikkel eens een banaan in een stukje aluminiumfolie.

Natuurlijk kun je fruit ook toevoegen door een heerlijke verse fruitsalade te maken van bijvoorbeeld stukjes aardbei, druiven, nectarine, meloen, appel, sinaasappel etc. Kies dan het liefst wel voor vers fruit, fruit uit blik bevat namelijk erg veel suiker.

Aardappelen    

Wist je dat je aardappelen zich ook goed lenen voor de barbecue? Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn aardappelen en aluminiumfolie (en een barbecue natuurlijk).

Je boent enkele aardappelen schoon en wikkelt ze in aluminiumfolie, leg ze vervolgens voor 15-20 minuten op een iets minder heet plekje op de barbecue (bijvoorbeeld aan de zijkant), het liefst met de deksel van de barbecue dicht. Je kunt de aardappelen vervolgens opensnijden en vullen met een theelepeltje demi crème fraîche of magere kwark gemengd met peper en bieslook.

Ook lekker is plakken zoete aardappel grillen. Het is wel aan te raden om deze dan eerst even kort voor te koken.

Stokbrood

Op een gemiddelde barbecue kan het stokbrood niet ontbreken. Kies dan het liefst voor een volkoren of meergranen stokbroodje en beperk de hoeveelheid tot enkele plakjes. Zorg er in elk geval voor dat je niet al een half stokbrood op hebt voordat je eerste stukje vlees klaar is.

Sausjes

De beste tip die ik je hiervoor kan geven is om de sausjes zelf te maken. kant-en-klare rode sauzen bevatten namelijk vaak veel suiker en zout en de witte sauzen bevatten vaak veel verzadigd vet.

 

 

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!