De zomervakantie is begonnen en we trekken er weer volop op uit. Naar de zon, de zee, het strand en de prachtige natuur. Vaak is dit de tijd waarin we stiekem weer een kilootje of wat aankomen…

Maar..!! Wil jij het dit jaar eens anders aanpakken? En voorkomen dat je weer zoveel moeite moet doen na je vakantie? Bekijk dan snel mijn tips waarmee je gezond en lekker kunt eten en drinken op vakantie, zonder dat dit ten koste gaat van je vakantiegenot of je gewicht!

Tip 1: eet drie hoofdmaaltijden per dag

Op vakantie kan het eetritme flink verstoord worden door het lange uitslapen en de late avondmaaltijden. Toch is het goed om je ook op vakantie aan drie hoofdmaaltijden per dag te houden. Hiermee voorkom je dat je overrompeld wordt door hevige trek, waardoor je bezwijkt voor een ongezonde snack bij het eerste beste eetkraampje dat je tegen komt.

Je ontbijt is dan misschien wat later dan normaal, maar als je dan ook later luncht en later aan je diner zit, is er niets aan de hand. Neem eventueel wat lichtere maaltijden, maar sla ze niet over.

Tip 2: kies je extraatjes bewust

Een Italiaans ijsje, een borrelplateautje op het terras, een heerlijk wijntje en proeven van de lokale snacks. Dit hoort voor de meeste mensen bij het genieten van de vakantie en dit hoef je ook zeker niet te laten. Neem het alleen niet elke dag, allemaal. Kies bewust voor je tussendoortjes en laat het bij één guilty pleasure per dag en geniet hier volop van!

Een ongezond tussendoortje kun je vervolgens afwisselen met vers fruit, verse groenten of een klein handje ongezouten noten. Deze producten kun je overal ter wereld krijgen en zijn op vakantie vaak nog veel lekkerder dan thuis!

Tip 3: Let op met sapjes, frisdrank en alcohol

Drink in plaats van de sapjes bij het ontbijt, de frisdrank op het terras en de alcoholische drankjes bij het diner water. Water is een goede en gezonde dorstlesser bij hoge temperaturen en levert geen calorieën. Drink je normaal gesproken op vakantie twee glazen sap bij het ontbijt, twee blikjes frisdrank gedurende de dag en twee wijntjes bij het diner, dan krijg je hiermee ongemerkt al 700 calorieën extra binnen. Doe je dit 10 dagen op een rij, dan kom je alleen hiervan al 1 kg aan!!

Dit wil natuurlijk niet zeggen dan je niet af en toe een glaasje prik, een wijntje of een biertje kunt nemen op vakantie, maar overdrijf het niet en ben je bewust van het effect op je gewicht. Drink bijvoorbeeld overdag voornamelijk water, koffie of thee (zonder suiker) en geniet in de avond van een lekker drankje.

Om het water drinken wat makkelijker en aantrekkelijker te maken kun je voor de afwisseling een schijfje citroen, een takje munt of een stukje vers fruit toevoegen, doe hier vervolgens wat ijsklontjes bij en voilà je hebt een heerlijk zomers drankje!

Tip 4: Beweeg

Ga wandelen, fietsen, kanoën, mountainbiken, bergbeklimmen, beachballen, zwemmen, hardlopen, tennissen… Kortom ga sporten! Ga opzoek naar leuke activiteiten in de buurt van je vakantiebestemming of zoek ze thuis voor vertrek al uit en plan deze in je vakantie. Dagelijks een uur bewegen zal je gewicht ten goede komen en zorgt daarnaast voor een hoop vakantieplezier!

Tip 5: relax en geniet!

Soms is volledig gezond eten en drinken op vakantie niet helemaal haalbaar door de lokale omstandigheden. Maak dan de best mogelijke keuzes en relax! Geniet van je vakantie en alles wat je omgeving aan eten, drinken en overig schoon te bieden heeft!!

Fijne vakantie!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!