De een eet glutenvrij, de ander drinkt geen melk. De superfoods lijken alweer een tijdje op z’n retour en suiker is het nieuwe vet.

Ons eten is al enkele jaren een hot item. Er wordt een hoop gespeculeerd en de ene na de andere hype popt op, maar verdwijnt vaak ook weer snel als sneeuw voor de zon.

Vaak gaan deze hypes over details in onze voeding en worden ze (zonder medische reden) vaak door Jan en alleman toegepast.

Mijn belangrijkste advies voor 2016: eet met gezond verstand! Benieuwd hoe je dat doet? Lees dan snel verder!

Speculaties

Het lijkt tegenwoordig een ware hype te zijn om bepaalde voedingsmiddelen of voedingsstoffen de hemel in te prijzen, of om er juist een hele hoop akelige eigenschappen aan toe te kennen.

Op internet dwalen dan ook allerlei contrasterende ‘feiten’ rond over voeding. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘sojamelk gezond of ongezond’, vind je zowel argumenten waarom sojamelk gezond zou zijn, als waarom sojamelk uit den boze is. Zoals je dit voor sojamelk vindt, vind je dit ook voor vele andere voedingsmiddelen. Denk aan brood, gluten, melk, suiker, tarwe of superfoods.

Hoe dit kan?

Belangrijke factoren hierbij zijn verkeerd geïnterpreteerde onderzoeken en onderzoeksresultaten die geheel uit zijn verband worden getrokken. Details uit onze voeding worden daardoor té belangrijk gemaakt. Zo krijg je heus niet meteen kanker als je een keer rood vlees eet en wordt je ook niet ineens super gezond als je dagelijks een handje goji besjes eet. Veel belangrijker is om het grote geheel te zien. Er mag wel wat nuance aangebracht worden in de extremen.

Daarnaast is het gebrek aan kennis een belangrijke factor. We lijken meer niet te weten, dan hetgeen we wel weten. Dit heeft ermee te maken dat voedingswetenschap erg ingewikkeld is; we hebben allemaal verschillende voedingspatronen, waardoor we zoveel verschillende voedingsstoffen binnen krijgen, dat het lastig is om over één voedingsstof of voedingsmiddel een harde uitspraak te doen (1). Er kunnen namelijk veel factoren van invloed zijn op hetgeen men wil onderzoeken.

Vergeet bovendien ook niet dat marketing vaak grotendeels bepaalt hoe een product in de markt wordt gezet. Kreten als 100% natuurlijk en biologisch kunnen onterecht een gezonde indruk achter laten.

Echte gezonde adviezen

Maar, gelukkig! Niet alle voedingsadviezen zijn gebakken lucht! Er zijn een aantal voedingsadviezen die een waarheid als een koe zijn! Helaas geen quick fix, maar degelijke adviezen die we eigenlijk al jaren kennen.

1. Let op ‘lege’ calorieën.

Als je minder calorieën eet dan hetgeen je verbrandt verlies je gewicht. Echter, niet enkel de hoeveelheid calorieën zijn van belang! Het komt de kwaliteit van de voeding niet ten goede als je enkel de calorieën telt.

‘Lege’ calorieën uit producten als frisdrank, koek en snoep leveren geen waardevolle bijdrage aan het in stand houden van een gezond lichaam. Vervang je deze producten door calorieën uit bijvoorbeeld fruit, groente, volkorenproducten en noten dan kun je met eenzelfde hoeveelheid calorieën veel meer gezonde voedingsstoffen binnen krijgen.

2. Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedsel

Het gemaksvoedsel ligt voor het oprapen in de supermarkt. Vaak zijn dit bewerkte producten. Bewerkingen zorgen ervoor dat producten langer houdbaar zijn, beter smaken en er mooier en lekkerder uitzien. Deze bewerkte producten zijn niet per definitie slecht. Zo is E162 niets anders dan bietjesrood en E160 een rode kleurstof uit tomaten. Echter, voorzichtigheid is geboden!

Er is een verschil tussen onbewerkt, licht- en zwaar bewerkt voedsel. Onbewerkt producten zijn groente, fruit, vlees, vis en noten. Deze producten komen zo uit de natuur en er zijn geen conserveringsmiddelen, smaakversterkers of kleurstoffen aan toegevoegd.

Bij licht bewerkt voedsel kun je denken aan producten als olijfolie en volkorenmeel. Ze hebben een lichte bewerking ondergaan; de olijven zijn geperst om olijfolie te verkrijgen en de graankorrels zijn gemalen om er volkorenmeel van te maken. Er zijn echter geen toevoegingen aan toegevoegd en er is niets uitgehaald.

Zwaar bewerkte producten zijn onder andere kant-en-klaarmaaltijden, pakjes en zakjes, koek, snoep, gebak, en chips. Er wordt volop zout, suiker en transvet toegevoegd. Te veel zout, suiker en transvetzuren zijn niet goed voor onze gezondheid, laat deze producten daarom zoveel mogelijk staan!

Weet wat je eet en herken hetgeen wat op je bord ligt is hierbij eigenlijk het beste advies wat ik je kan geven.

3. Vervang verzadigde vetten zoveel mogelijk door gezond vet

Vet zomaar schrappen uit je voeding is geen goed idee. Je hebt vet nodig! Echter, er zijn verschillende soorten vet: verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn de vetten die hard zijn bij kamertemperatuur. Deze hebben een verhogend effect op het LDL-cholesterol, dit is het slechte cholesterol welke een risicofactor kan vormen voor hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur en hebben in tegenstelling tot de verzadigde vetten een cholesterol verlagend effect.

Producten met verzadigde vetten zijn onder andere koek, chips, gebak en hard bak- en braadvet. Vervang deze producten liever door producten met onverzadigde vetten zoals olijfolie, noten, vis, avocado en zaden.

4. Let op suikers (en trap niet in de ‘gezonde’ suikers)

We eten vaak te veel suiker. Suiker levert veel ‘lege’ calorieën en is slecht voor ons gebit. In 2015 is de aanbeveling voor de hoeveelheid suiker in onze voeding gehalveerd van 50 gram per dag naar 25 gram (=6 suikerklontjes).

Suiker zit in frisdrank, vruchtensapjes, snoep en koek, maar ook in je kant-en-klare pastasaus, pakjes en zakjes, (biologische) muesli etc.

Om erachter te komen of een product suiker bevat en hoeveel is het van belang om het etiket goed te lezen.

‘Gezonde’ suikers, zoals honing, ahornsiroop en kokospalmsuiker reageren in het lichaam precies hetzelfde als de suiker uit de suikerpot. Laat je dus niet misleiden door producten met deze suikers!

Ook hierbij geldt: eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedsel.

5. Last but not least! Gebruik je gezond verstand!

Maak van kleine details geen alles omvattende waarheid. Blijf alles in perspectief zien en zorg dat je altijd weet wat je eet. Op deze manier kun je bewuste keuzes maken en zelfs af en toe bewust iets kiezen voor iets wat misschien minder goed voor je is. :)

 

 

Bronnen:

  1. Seidell, J., Halberstadt, J. (2015). Het voedsellabyrint. Een weg uit het doolhof van eetadviezen en –trends. Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!