Het is super gezond om dagelijks een klein handje noten te eten. Waarom? Dat lees je in mijn blog van vandaag.

Gezondheidseffecten

Noten zijn gezond voor je bloedvaten, ze verlagen namelijk je LDL-cholesterol (dit is het ongezonde cholesterol) en helpen het risico op hartziekten te verlagen. Daarnaast leveren ze veel gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, onverzadigde vetten, vezels en ijzer.

Dagelijks een klein handje is al voldoende om van de gezondheidseffecten te profiteren. Let echter wel op met de hoeveelheid als je niet in gewicht wilt toenemen, want noten leveren veel calorieën. Dagelijks 15 gram is in principe al voldoende (dit komt overeen met 1 volle eetlepel). Wil je juist wel wat aankomen, neem dan er dan gerust wat meer.

De beste soorten noten

Eigenlijk zijn alle soorten noten en pinda’s goed voor je, zolang ze maar ongezouten zijn. Branden, roosteren of rauw maakt hierin nagenoeg geen verschil. Dus hazelnoten, paranoten, amandelen, cashewnoten, walnoten, pinda’s en pistachenoten zijn allemaal super gezond.

Pinda’s zijn officieel eigenlijk geen noten maar peulvruchten, echter qua samenstelling lijken ze wel veel op elkaar, dus deze mogen in dit advies worden meegenomen.

Je kunt er voor kiezen om dagelijks een klein handje (gemengde) noten te nemen. Een andere manier om je dagelijkse portie binnen te krijgen is door het gebruik van notenspreads op je brood. Denk hierbij aan notenpasta of pindakaas van 100% noten of 100% pinda’s. Wel even op het etiket checken of er geen toegevoegd suiker of zout in zit.

Daarnaast kunnen ze ook gebruikt worden ter vervanging van je portie vlees of vis bij de warme maaltijd. Dan heb je twee vliegen in één klap: een dagje vegetarisch en je dagelijkse portie noten.

Kun je noten vervangen?

Heb je een notenallergie of is er een andere reden waardoor je geen noten kunt of wilt eten, dan vraag jij je misschien af of je ze door iets anders kunt vervangen.

Helaas is dit nog niet geheel duidelijk. De reden hiervoor is dat het nog onbekend is welke stofjes nou precies zorgen voor de positieve gezondheidseffecten. Het zou kunnen dat dit de onverzadigde vetten zijn, maar het kan ook de combinatie van verschillende voedingsstoffen bij elkaar zijn.

Los van het feit dat dit nog niet geheel duidelijk is, is het wel verstandig om extra alert te zijn op de inname van onverzadigde vetten, indien je geen noten eet. Dit kun je doen door bijvoorbeeld één keer per week vette vis te eten en regelmatig gebruik te maken van producten als avocado en plantaardige olie, zoals bijvoorbeeld olijfolie.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!