Melk de witte motor, wie is er niet mee grootgebracht? Maar is melk eigenlijk wel zo gezond? En krijgen we er nu sterke botten van, of juist niet? Dit zijn vragen die de laatste tijd regelmatig in de media opduiken.

Weet jij ook niet meer wat je kunt geloven? Lees dan mijn nieuwe blog! Hopelijk kan ik je een eindje op weg helpen.

Melk

Melk is een belangrijke bron van eiwitten van een hoogwaardige kwaliteit en bevat volop vitamines en mineralen die we dagelijks nodig hebben. Denk aan vitamine B2, B12 en calcium, maar ook aan vitamine A, B1, B5, B8, B11, C, D, kalium, zink, magnesium en selenium.

Kortom melk is een voedingsbron voor veel belangrijke voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Desondanks komt het de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws. Hoe dit kan zal ik je in mijn blog proberen uit te leggen.

Calciumparadox

Er bestaat een zogenoemde calciumparadox. Dit is gebaseerd op een verzameling van onderzoeken waarin een verband is gevonden tussen het drinken van melk en het ontstaan van botbreuken. Wat dus het tegenovergestelde laat zien van de bewering waarmee we opgeroeid zijn. Namelijk, dat melk drinken zou zorgen voor sterke botten en juist bescherming zou bieden tegen botbreuken.

Echter, de onderzoeken waaruit blijkt dat melk drinken een oorzaak zou kunnen zijn voor het ontstaan van botbreuken zijn observationele studies. Bij dit soort studies is het eigenlijk niet mogelijk om een oorzaak – gevolg verband te leggen tussen bepaalde voedingsmiddelen en de uitkomsten van de studie. Er kunnen naast het drinken van melk namelijk ook andere factoren de oorzaak van de botbreuken zijn. Misschien bestaat er wel al een groter risico op botbreuken bij de mensen uit deze groep door een vitamine D tekort of weinig lichaamsbeweging. Daarmee wordt in deze onderzoeken geen rekening gehouden. De bewijskracht van deze studies is dus niet erg groot.

De kracht van melk

Het bewijs dat melk wel gezond zou zijn voor onze botten is helaas ook zeer gering. Wel is melk een goede bron van calcium, vitamine B2 en B12 en bevat het veel essentiële eiwitten.

Daarnaast kan de calcium uit melk in combinatie met voldoende vitamine D, lichaamsbeweging en vitamine K2 wel beschermen tegen botbreuken. Er zijn hier geen grote hoeveelheden melk voor nodig, 450 ml per dag is voldoende.

Indien er liever geen melk gedronken wordt, bijvoorbeeld door een lactose intolerantie of koemelkeiwit allergie, kan er ook voldoende calcium gehaald worden uit andere voedingsmiddelen. Hierbij kun je denken aan sojamelk of – yoghurt waaraan vitamine B12 en calcium zijn toegevoegd. Ook groenten, noten en zaden leveren een bijdrage aan calcium in onze voeding. Echter, om hiermee dezelfde hoeveelheid te bereiken als in 450 ml melk moet je er dagelijks zeer grote hoeveelheden van eten.

Hoeveel heb je dagelijks nodig?

Het advies is om, afhankelijk van je leeftijd en geslacht, 450 tot 650 ml zuivel per dag te nemen. Dit kan melk zijn, maar ook yoghurt of kwark. Deze hoeveelheid is vergelijkbaar met 2 mokken en bevat ongeveer 600 mg calcium. Dit advies is gebaseerd op het advies van de Gezondheidsraad voor de calciuminname (1000 mg/dag).

Zomaar meer melkproducten nemen lijkt geen goed idee te zijn. Te veel melk drinken kan allerlei lichaamsprocessen uit balans brengen. Bij oudere mannen kan een calciuminname > 1500 mg/dag zelfs het risico op prostaatkanker verhogen.

Conclusie

Melk is geen toverdrank, maar ook geen product wat we voortaan moeten vermijden. Melk op zichzelf zorgt niet voor gezonde botten. Wel kan calcium uit melk, samen met een aantal andere belangrijke factoren, een bijdrage leveren aan onze botgezondheid. Omdat te veel melk drinken schadelijk kan zijn, is het goed om niet meer te drinken dan aanbevolen wordt. Indien er geen melk gedronken wordt, kan calcium ook uit andere voedingsmiddelen gehaald worden.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!