Stevia, ook wel bekend onder de naam steviolglycosiden is de zoetstof in opkomst. Het wordt regelmatig de gezonde vervanger van de altijd betwiste aspartaam genoemd. Maar wat is het eigenlijk en is het daadwerkelijk zo gezond?

Steviolglycosiden

Stevia is een natuurlijke zoetstof en wordt gewonnen uit het blad van de stevia plant. Deze plant vindt zijn oorsprong in Zuid-Amerika. Hier wordt het plantje al eeuwen lang gebruikt als zoetmiddel.

Stevia is 200 – 300 maal zoeter dan suiker, maar levert in tegenstelling tot suiker geen calorieën. Daarnaast veroorzaakt het geen tandbederf.

Sinds 2011 is het op de Europese markt verkrijgbaar, je vindt het onder andere onder het E-nummer 960.

Smaak

We nemen de zoete smaak van stevia vertraagd waar en het heeft een wat bittere nasmaak. Om deze bittere smaak te maskeren wordt het vaak gemengd met suikers als sacharose, fructose of glucose.

Producten

In de wet is vastgelegd welke producten gezoet mogen worden met stevia. Zo mag het toegevoegd worden aan light frisdrank, light bier, yoghurtdrankjes, ijs, toetjes, vruchtennectar, jam, kauwgom, snoep, chocolade, salades, soepen, sauzen en zoetjes. Bij de toevoeging van stevia aan deze producten dienen ze volgens de wet minder calorieën en/of geen toegevoegde suikers meer te bevatten.

Energetische waarde

Stevia zelf levert geen calorieën. Echter, door de bittere nasmaak ervan kan in de meeste producten slechts 30% van de normale hoeveelheid suiker vervangen worden door stevia. Hierdoor bevatten deze producten vaak maar tot 30% minder calorieën ten opzichte van het normale product.

Veilig gebruik

Het gebruik van stevia is veilig, maar er is in Europa wel een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) vastgesteld. De hoeveelheid die zonder problemen gebruikt kan worden is 4 mg per kg lichaamsgewicht per dag. In een glas light frisdrank gezoet met stevia zit ongeveer 40 mg.

Weeg je 70 kg dan kun je dus 70 x 4 = 280 mg stevia per dag nemen, wat neerkomt op 7 glazen light frisdrank.

Kortom

Stevia is een natuurlijk zoetmiddel met een bittere nasmaak, om deze reden wordt het bijna altijd samen met andere suikers in producten gebruikt. De producten met stevia zijn dus niet altijd suikervrij. Als voordelen heeft stevia ten opzichte van suiker dat het geen calorieën levert en  het niet leidt tot tandbederf. Stevia kan veilig gebruikt worden mits je de ADI niet overschrijdt.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!