Suiker, het lijkt de laatste tijd een hot item te zijn in voedingsland. Er wordt veel gespeculeerd over de effecten ervan op de gezondheid. Daarnaast heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onlangs de richtlijnen met betrekking tot de inname van vrije suikers verlaagd.

Reden genoeg dus om hier eens een blog aan te wijden en je eigen suikerconsumptie in kaart te brengen.

Vrije suikers, wat zijn het eigenlijk?

Vrije suikers zijn suikers die door fabrikanten en door consumenten worden toegevoegd aan verschillende producten. Denk hierbij aan suiker uit de suikerpot, kristalsuiker, rietsuiker of bietsuiker. Ook wel geraffineerde suikers genoemd.

Daarnaast zijn er van nature vrije suikers aanwezig in onze voeding. Denk hierbij aan suikers in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

Richtlijn vrije suikers

Zoals gezegd heeft de WHO onlangs de richtlijn met betrekking tot de inname van vrije suikers aangepast. Reden hiervoor is het voorkomen van overgewicht en tandbederf (cariës).

Het nieuwe advies is de inname van vrije suikers te beperken tot maximaal 10 % van je totale energie-inname en de WHO suggereert dat het zelfs nog beter is om de suiker consumptie te beperken tot 5 %.

Uitgaande van de gemiddelde energiebehoefte van 2000 calorieën voor vrouwen en 2500 calorieën voor mannen betekent dit maximaal 50 gram suiker voor vrouwen en maximaal 62,5 gram suiker voor mannen, maar bij voorkeur de helft hiervan.

In de praktijk

Ik kan me voorstellen dat je met bovenstaande getallen geen goede voorstelling kunt maken wat dit nu eigenlijk in de praktijk betekent. Ik zal daarom een aantal veel gebruikte producten met vrije suikers op een rijtje zetten. Je ziet rechts in de tabel de hoeveelheid vrije suiker uitgedrukt in suikerklontjes. Hiermee kun je meteen nagaan hoeveel suiker je eigen voeding bevat!

Suiker in onze dagelijkse voeding

 

Product Portie/gram Suikerklontjes (1 klontje = 4 g)
 Ontbijtproducten
Cruesli 1 kopje (= 50 g) 3
Muesli met vruchten 1 kopje (= 50 g) 2
Drinkontbijt 1 beker (= 250 g) 6,5
 Beleg
Chocoladehagelslag 1 voor 1 snee (= 15 g) 2,5
Jam 1 voor 1 snee (= 15 g) 2
Honing 1 voor 1 snee (= 15 g) 3
Vruchtenhagelslag 1 voor 1 snee (= 15 g) 4
Dranken en vruchtensappen
Jus d’orange 1 longdrinkglas (= 250 g) 6
Appelsap 1 longdrinkglas (= 250 g) 6,5
Cola 1 longdrinkglas (= 250 g) 6,5
Vruchtenlimonadesiroop 1 voor 1 glas (= 35 g) 5,5
 Melkproducten
Halfvolle chocolademelk 1 beker (= 250 g) 7
Fristi drinkyoghurt 1 beker (= 250 g) 7,5
Vruchtenyoghurt 1 schaaltje (= 150 g) 5
Vanillevla 1 schaaltje (= 150 g) 3,5
 Soepen en sauzen
(Groente)soep uit blik of zak 1 bord (= 250 g) 2
Tomatensaus (kant-en-klaar) 1 sauslepel (= 25 g) 0,5
Tomatenketchup 1 sauslepel (= 25 g) 1
Curry 1 sauslepel (= 25 g) 1,5
 Snacks en tussendoortjes
Sultana fruitbiscuit 3 stuks (= 45 g) 4,5
Liga 2 stuks (= 40 g) 4
Snelle Jelle ontbijtkoek 1 dikke plak (= 55 g) 5
Snickers 1 stuk (= 60 g) 7,5
Melkchocolade 1 reep groot (= 75 g) 9
Winegums 1 stuk (= 5 g) 0,5
Dropje 1 stuk (= 5 g) 0,5
Borrelnootjes 1 handje (= 25 g) 0,5
Gepofte zoete popcorn 1 handje (= 10 g) 0,5

 

Als je bovenstaande tabel goed bekijkt dan zie je al snel dat niet heel gek hoeft te doen om boven die 10 % uit te komen. Ontbijt je bijvoorbeeld dagelijks met een schaaltje vruchtenyoghurt met cruesli en drink je hier een glas jus d’orange bij? Dan bevat alleen je ontbijt al 13 suikerklontjes (13 x 4 = 52 gram)!

Let dus goed op met hetgeen je eet en beperk bovenstaande producten zoveel mogelijk.

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!