Veel mensen denken dat eten na 20.00 uur dik maakt, maar is dat eigenlijk wel zo? Slaat je lichaam na 20.00 uur je eten werkelijk sneller op als vet, omdat je dan minder actief bent dan overdag? Of is dit een fabel?

Feit of fabel

Ga je regelmatig na 20.00 uur snacken waarbij je een glaasje frisdrank of alcohol neemt? Dan is de kans groot dat je in gewicht toeneemt!

Zou je dit niet ’s avonds na 20.00 uur doen, maar bijvoorbeeld ’s middags om 15.00 uur, waarbij je verder aan je voeding of beweging die dag niets veranderd. Dan heeft dit precies hetzelfde effect op je gewicht als wanneer je dit ’s avonds na 20.00 uur doet!

De oorzaak hiervan is de hoeveelheid extra calorieën die je eet en drinkt, maar niet verbrandt.

Oftewel, het is een fabel! Het gaat niet om het tijdstip waarop je eet of drinkt, maar om de energiebalans. Deze is doorslaggevend of je aankomt, afvalt of op gewicht blijft.

Energiebalans

Nu hoor ik je denken, wat is dan die energiebalans? Dit zal ik even kort uitleggen.

Je lichaam heeft energie nodig om te overleven en om goed te functioneren, zowel in rust als tijdens inspanning. Dit wordt de energiebehoefte genoemd en wordt uitgedrukt per 24 uur.

Het grootste deel van je energiebehoefte bestaat uit de basaalstofwisseling (70%). Hiermee houd je lichaam je basale lichaamsfuncties in stand. Denk aan je ademhaling, het kloppen van je hart etc. Deze processen gaan 24 uur per dag door, dus ook na 20.00 uur.

Naast de energie die je lichaam nodig heeft voor de basaalstofwisseling, heeft je lichaam ook energie nodig voor de inspanningen die je dagelijks levert. Deze behoefte kan van dag tot dag verschillen. De ene dag ben je misschien aan het werk en ga je ’s avonds nog sporten. De andere dag heb je vrij en breng je de dag al lezend en bank hangend door. Je begrijpt dat de hoeveelheid energie die je op deze dagen nodig hebt niet hetzelfde is.

Hoe je jouw gemiddelde energie behoefte berekent lees je hier terug in mijn blog over afvallen.

Indien je weet hoeveel energie je gemiddeld op een dag nodig hebt en je gaat hier niet overheen dan heb jij je energiebalans bereikt, je blijft op gewicht. Dit is onafhankelijk van het tijdstip waarop jij je voeding eet!!

Advies

Heb je ’s avonds nog trek, eet dan gerust een gezond tussendoortje. Denk aan een stuk fruit, een schaaltje (magere)yoghurt, een volkoren knäckebröd met mager beleg of een rijstwafel. Op deze manier stil je de trek op een gezonde manier en zal je, ook al eet jij je cracker na 20.00 uur, niet aankomen in gewicht, mits je niet meer dan je energiebehoefte eet of drinkt!!

Reageer

reacties

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Eefje (1986) is afgestudeerd als diëtist (2012, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Eefje werkt als zelfstandige diëtist en geeft naast individuele voedingsadviezen voorlichting over gezonde voeding en leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!