Voor de lichaamsanalyse wordt u gewogen met een professionele Tanita body composition Analyzer.

Deze Tanita weegschaal werkt volgens de BIA-methode (Bio-elektrische Impedantie Analyse), die de elektrische weerstand (impedantie) van het lichaam meet en daardoor het volume van het lichaamsvet berekent.

U hoeft voor deze meting alleen uw schoenen en sokken uit te doen en gaat met blote voeten op de weegschaal staan. Vervolgens wordt er een niet voelbaar en ongevaarlijk zwakstroomsignaal door het lichaam gestuurd.

Vet geeft een hogere weerstand en lichaamsvocht en spiermassa geleiden het signaal gemakkelijker. Samen met de gegevens van uw lengte, leeftijd en geslacht berekent de weegschaal het vetpercentage van uw totale gewicht.

De weegschaal berekent de volgende gegevens:

Lichaamsvetpercentage

Het lichaamsvetpercentage is de totale hoeveelheid lichaamsvet als percentage van uw totale lichaamsgewicht.

Een bepaalde hoeveelheid vet is nodig voor een goede gezondheid. Het regelt de lichaamstemperatuur, zorgt voor de opslag van vitaminen en beschermt de organen.

Een te hoog vetpercentage daarentegen brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee. Denk aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten of diabetes. Het verlagen van een te hoog vetpercentage is daarom erg zinvol.

Vochtgehalte

Water speelt een belangrijke rol in het lichaam. Een gezond vochtgehalte verhoogt de concentratie, verbetert sportresultaten, is goed voor uw huid en zorgt voor een goede afvoer van afvalstoffen uit uw lichaam. Door een goed vochtgehalte voelt u zich over het algemeen fitter.

Het vochtgehalte dient voor vrouwen te liggen tussen de 45% en 60% en voor mannen tussen de 50% en 65%.

Vetvrije massa

Vetvrije massa bestaat uit niet-vette bestanddelen van het menselijk lichaam zoals spieren, botten en water.

Orgaanvet

Orgaanvet, ook wel visceraal vet genoemd, is het vet dat zich rond de organen in de romp en de maagstreek bevindt.

Het is belangrijk dat het percentage orgaanvet niet te hoog is. Te veel orgaanvet kan namelijk gaan drukken tegen de organen, waardoor u een drukkend gevoel kunt ervaren, kortademig kunt worden en u zich lusteloos kunt voelen. Daarnaast zorgt een te hoog percentage orgaanvet voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes.

Met name op latere leeftijd heeft het lichaamsvet de neiging zich meer rond deze organen te concentreren.

Spiermassa

Naarmate u intensiever sport, neemt uw spiermassa toe en daarmee ook de behoefte aan calorieën (per kilo extra spiermassa heeft uw lichaam 100 calorieën per dag meer nodig). Door meer spiermassa te kweken gaat uw lichaam meer vet verbranden en verbetert u uw ruststofwisseling.

Botmassa

De botmassa geeft de massa weer van het botmineraal (botmineraalniveau, calcium en andere mineralen) in het lichaam. Gezonde botten ontwikkelt u door gezonde voeding en voldoende beweging. Verandering van botstructuur ontstaat echter niet op korte termijn.

Ruststofwisseling

De ruststofwisseling (het basaal metabolisme) is de hoeveelheid energie die uw lichaam nodig heeft om in rust alle vitale functies uit te kunnen voeren. De ruststofwisseling neemt af bij het ouder worden. Dit kan door sport en het opbouwen van spiermassa worden vertraagd.

Stofwisselingsleeftijd

De stofwisselingsleeftijd (metabolische leeftijd) vergelijkt uw basaal metabolisme met andere leeftijdsgroepen. Is de aangegeven leeftijd hoger dan uw werkelijke leeftijd dan betekent dit dat u uw ruststofwisseling moet gaan verhogen door meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten.

Body Mass Index (BMI)

De BMI is een getal dat aangeeft of u een gezond gewicht heeft in verhouding tot uw lengte. Wilt u uw BMI zelf berekenen klik dan hier voor de formule.

De meetresultaten

Omdat het BIA-meetprincipe is gebaseerd op het vochtniveau in het lichaam, kunnen de meetresultaten samen met uw gewicht per dag iets schommelen.

Vroeg in de ochtend is het vochtpercentage vaak laag en wordt het vocht in uw lichaam vooral opgeslagen in de centrale romp. Naarmate de dag vordert, wordt het vochtgehalte steeds meer gelijkmatig verdeeld. Dus later op de dag wordt de meting nauwkeuriger.

Verder zijn er nog andere factoren die het vochtniveau en de nauwkeurigheid van de metingen kunnen beïnvloeden:

  • Temperatuur
  • Hoeveelheid lichaamsbeweging
  • Menstruatie
  • Medische aandoeningen en medicijnen
  • Alcohol
  • Cafeïne

De resultaten op papier

Deze weegschaal wordt aangesloten op de computer zodat er een duidelijke en uitgebreide print kan worden gemaakt. De verschillende metingen worden steeds opgeslagen en kunnen ook in grafieken worden weergegeven.

Wilt u een afspraak maken voor een consult?

Neem telefonisch contact op via: 06-20366248 of stuur een mailtje naar info@dietisteefjesmits.nl en ik neem contact met u op!